HUMAN BOUNDARIES Singelpark Leiden 2020
Afgeschermd door een fijnmazig hekwerk staat een wachttoren. Het hekwerk heeft aan de bovenrand vervaarlijk uitziende stekels. De stekels draaien als je ertegen duwt. Kunstenaar Harold de Bree heeft ze allemaal verschillende menselijke huidskleuren gegeven. Zo plaatst hij vraagtekens bij de manier waarop mensen waar ook ter wereld hun eigen ideologie, religie of denkbeelden proberen te beschermen.
Met deze toren schetst De Bree een illusie van echtheid. Hij maakte een beeld van een wachttoren zonder dat het er daadwerkelijk een is. Want in deze kun je niet omhoogklimmen, iets waar een wachttoren nu juist voor is gemaakt. Er gaat vooral een symboolfunctie van uit. Die schuilt ook in de ijzeren punten. Hoewel ze een agressief mensbeeld suggereren zegt hij er nog iets anders mee. Namelijk dat grenzen ook een biologisch gegeven zijn en dat wij allemaal onze eigen grenzen bepalen. Bijvoorbeeld hoe groot de groep vrienden is die je tot je naasten kunt rekenen. In wezen werkt dat principe niet anders dan bij een kudde dieren waarvan de omvang afgestemd is op de beschikbare hoeveelheid voedsel. De grootte van onze groep intimi is gemiddeld beperkt en zal door de eeuwen heen weinig veranderd zijn.
Harold de Bree maakt vaak imitaties van militaire objecten. Militaire voertuigen, bruggen of bunkers. Objecten die wij allemaal kennen en herkennen. Een kleine twist zet je echter op het verkeerde been. De wachttoren in het Singelpark verwijst naar de oorspronkelijke vestingwallen waarop het nieuwe park is opgetrokken. De inspiratie voor deze Leidse wachttoren vond de kunstenaar in Berlijn, tijdens de Koude Oorlog de plek met een van de meest iconische grensgebieden. De Berlijnse muur staat in ons collectieve geheugen

 

steel explosion

Steel Explosion 2022
Frozen in Time
Met een plasmasnijder ruw afgepunte metalen hoeklijnen die een explosie vormen. In centimeter dik staal.
afmeting hoog 180cm doorsneden +/- 400cm

In de tegenwoordige tijd, in het nu, zijn explosies op verschillende slagvelden een realiteit. In Europa in Africa, etc. Net als foto’s van high speed camera’s die plonzende waterdruppels fotograferen geeft die fractie in tijd een abstraherende werking. Samen met de oorverdovende stilte van de stilstaande explosie.
Door met een plasma snijder heel ruw en gerafeld het staal de snijden tot puntige explosie en fragmentatie lijnen, is de verscheurende kracht ervan weergegeven.

 

 

harold de bree

'View on the land made by the will of the people'
DMZ-project Zuid-Korea 2019
Titel:"View on The Nation made by the will of the people”

Noord-Koreaanse horizon silhouetten
die ter plaatse, vanaf de ZuidKoreaanse grens, ingekrast worden op van tevoren geprepareerde met verf bewerkte elektronica printplaten.
Ook werd de daar aangegeven gps-code, via mijn telefoon, op het werk aangebracht, met een richtingpijl die het noorden aangeeft.
Gemaakt tijdens mijnonderzoeksproject in de DMZ(gedemilitariseerde zone)
Titel van de werken nr. 1/9
"View on The Nation made by the will of the people”
De titel is gedeeltelijk een regel uit het nationaal volkslied van Noord Korea.

 

harold de bree

Op het hekwerk van het Nederlands consulaat in Istanbul heb ik een dazlepaint werk kunnen maken.Het is voortgekomen uit een noodzakelijkheid.Even daarvoor was er een man het consulaat binnengedrongen en had op het dak de nederlandse vlag neergehaald en de turkse vlag gehesen. Dat allen naar aanleiding van het bezoek aan Rotterdam van de Turkse minister Fatma Betül Sayan Kaya die wilden daar de Turkse Nederlanders toespreken, maar dat was door de Nederlandse staat verboden.
De vraag was of ik op de spijlen van het hekwerk voor het consulaat een ‘zichtontnemend’ werk kon maken. Zo gevraagd zo gedaan. De Dazzle Paint afbeelding die ik daarvoor gemaakt had vervormde het zicht op het consulaat en gaf door de’ Dazzle Paint camouflage geschiedenis’ een extra betekenis aan de gespannen situatie.

harold de bree

titel:” Death By Democracy” 2018
Materiaal: kostums, bloedspetter effecten, geluidseffecten, video manipulatie.
Performance actie tijdens Manifesta12 in Palermo.

Twee personen zitten aan een tafel en leggen het nieuwe project uit van hun organisatie, door middel van een powerpoint.
De organisatie probeert een nieuw idee te lanceren, maar blijkbaar zijn er individuen die dat niet willen laten gebeuren. Op het scherm verschijnen een aantal vreemd en verontrustende afbeeldingen over moord door middel van ‘democratie’

Na een ogenschijnlijke digitale aanval op hun computer, wordt de powerpoint overgenomen door een hacker, en blijft er niets anders over om het gestuntel van de medewerkers te zien, die met hun handen in het haar staan.

Dan verschijnt er een rode laserpunt op het tuniek van de spreker, er valt een schot, en bloed spat in het rond. na paniek wordt de gewonde medewerkster weggedragen uit het zicht.
Een blijkbaar heel slecht en gevaarlijk idee dat gelijk uit de hand is gelopen .
Het script van weer een andere Hollywood blockbuster/B-film, of een aanval op de
‘New World Order’ of is dat ook weer een complottheorie…

'

harold de bree

'Vantage Point'
A position or place that allows you a favourable overall view of a scene or situation. On both sides of the DMZ loads of watchtowers were erected, also along the coastline watchtowers can be seen. the inside of the watchtower houses something else entirely. A fully working sauna is installed in the tower. Wooden benches line the walls and the narrow lookout slit will give a full view over the frosty sea.

harold de bree

'The cloud of the knowledge of good and evil'
Marqueteriewerk gemaakt met fineer.
Het Paneel laat twee skeletten zien die klaarblijkelijk Adam en Eva voorstellen, inplaats van zich te bevinden in de tuin van het paradijs omgeven door bomen planten en dieren, laat het paneel op de achtergrond de iconische paddestoelvormige atoomexplosiewolk zien die de Boom van de kennis van goed en kwaad verbeeld. Met de appel in de hand van Adam vervangen door de planeet Jupiter. Jupiter tevens de oppergod en god van de hemel en het onweer.
Is dit de zondeval van de mensheid, de ontwikkeling van kennis en technologie, slechts in staat zijnde tot totale zelfvernietiging.
Nooit was er een weg terug naar het paradijs, maar zoals the dieren en planten in Tsjernobyl door de afwezigheid van de mensheid goed gedijen en welig tieren, is misschien een ramp nodig om delen van het paradijs terug te krijgen?


‘DISRUPTIVELY MISLEAD’
A work which uses WW1 Dazzle camouflage patterns, on a train carriage at the Haydarpasa Terminal ( Gar skKadikoy, Istanbul),to make the viewer aware of the limitations of their visual abilities.Continuing this path of thought one only wonders what other fields of the mind can be tricked and are prone to deception. In fact the reality around us is never fully visualised by our brain. And our mind wonder back and forth in made up pasts and imagined futures, and almost never find themselves in the ‘presumably’ continuingly onward going now. Returning to ‘DISRUPTIVELY MISLEAD’, what else may lurk between its disruptive lines?

 

Titel TRON Recogniser "Happy Like Yesterday" NEST 2016
materiaal: hout, aluminium composiet,verf. 4x4,5x1meter
Het popculturele toe-eigeningen van nostalgie zie je in Harold de Bree’s sculpturale Recognizer. Onlangs is er in de cinema en op tv (en in het Van Abbemuseum en Metropolis M) weer volop ruimte voor de jaren tachtig. Zie bijvoorbeeld het succes van de bovennatuurlijke tv-serie Stranger Things die een agglomeraat gebruikt van geliefde eighties stijlen en clichés. De Bree’s zwevende object heeft ook een link met de sciencefiction van dat decennium. Zonder die voorkennis zou je de vorm haast als classicistisch kunnen zien. Een soort façade van een tempel, maar dan iets strakker in rood en zwart. Het object is een recognizer en een kwade virtuele entiteit uit de film Tron uit 1982. Een door de Walt Disney studio geproduceerde sci-fi film die bekend zou staan om het toen revolutionaire gebruik van computeranimaties. Destijds een flop, maar gaandeweg een culthit die zelfs de sequel-behandeling kreeg in 2010. In het werk zit een loop tussen nostalgie en de toekomst. Een futuristische film die al dertig jaar oud is en waar met weemoed naar terug wordt gekeken. De toekomst van gisteren was verleidelijker dan de toekomst van nu. De illusie van de digitale werkelijkheid, gevisualiseerd in de analoge wereld.

 

Marqueterie fineer inlegwerk in de vorm van een herdenking plaquette 45x60 cm titel ‘Geronimo” 2016
In het Arabisch alfabet staat de naam Geronimo geschreven, boven het “Skull and Bone” teken.
“Geronimo” was het code woord dat gebruikt zou worden zodra Bin Laden leven of dood gevonden zou worden.
Tevens is het de naam van de beroemde Amerikaanse indiaanse Apache vrijheidsstrijder.
Volgens het Amerikaanse Genootschap voor Archeologie bezit Skull and Bones de schedel van Apache-indiaan Geronimo. Skull and Bones, het oudste geheime genootschap van studenten van de Yale-universiteit. Prescott Bush zou de schedel van Geronimo uit diens graf hebben gehaald. Is het nu tijd voor een volgende legende?
Is de schedel van Osama nu ook toegevoegd aan de Skull and Bones collectie samen met gestolen schedels van Martin van Buren en Pancho Villa?
Te zien geweest bij Castrum Peregrini tijdens de tentoonstelling ‘Read My Lips’ gecureerd door Paco Barragan, en ook in het voormalig Paleis Soestdijk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skull_and_Bones.
http://www.nytimes.com/2009/02/20/us/20geronimo.html?_r=0

from harold de bree on Vimeo.

Machines of Loving Grace,
a collaboration with Mike Watson, video and editing Antti Tenetz

 



'The Movable monument' at Charlie Smth gallery London for 'The Great War' show.
Harold wanted the work to feel like a monumental border marker and bear resemblance to one of those thousands of WWI monuments scattered all over Europe.
By way of wheels, underneath the structure, it is possible to move the ‘monument’ about.The movability of this object mocks with the values and virtues given to these normally so stable and stand fast objects.To be able to move it about, to alter the geographical position of monuments and borderlines, in time and place changes the meaning of these.
Not only the meaning, who, what, when it was made for changes,
but for national borderlines the change would be even more profound, the meaning of borders and what they supposingly stand for is in jeopardy, the hard borderline will become soft, countries may overflow into each other, laws may apply, or not this instant, but again later.
The border shifts like an unstable frontline,
having monuments for victors who become defeated by the shift of borders along time and place.
(The unification of Europe no defeat no victory.
The enemy is not the neighbouring states anymore.
It seems now big corporations use the borders to gain profit, a legal way of moving contraband, trafficking, smuggling by tax ovation on a gigantic scale.)
(Zavier Ellis)ß


'Ruined Bayley Bridge'
foto Astrid Hulsman
De Haagse kunstenaar Harold de Bree heeft zijn Baileybrug op de vijver voor het voorheen Gemeentemuseum Den Haag op 14 september 2013 bij wijze van performance in brand gestoken. Er ontstond een vuurzee op de bodem van de brug en met een grote klap stortte het werk in. Hiermee heeft de kunstenaar een nieuw beeld gecreëerd, een sculptuur met een emotionele of zelfs beangstigende uitstraling. Er gaat een geestuitdrijvende kracht uit van de kunstenaar die zijn eigen werk vernietigt, als een hedendaagse iconoclast.

 

5

'Ruined Bailey Bridge' At the Gemeente museum in The Hague.

 

harold de bree

Harold de Bree Joan’s Carvery Performance
(for Joan of Art project curated by Mike Watson / curator in residence)

With Fondazione Gervasuti - who host the Maldives Pavilion - at the Venice Biennale.

 



The The Fieseler Fi 103/FZG-76 (Vergeltungswaffe-1, V-1)

 



Maldives Pavillion, 55 bienal venice, 'SOS Sauna Boat', contemplating on and the prevention of
the sinking of the Maldives by the rising sea level.

 

harold de bree

Performance site at Aral Sea, Morse coding the beginning of "The old man and the sea" by Hemingway.
Check the Performance

 

harold de bree

Installation at Platform57 Ruiterstandbeeld KONING WILLEM II
Ik maakte voor platform57het werk “Ruiterstandbeeld Willem II” het is een kopie van de sokkel van het ruiterstandbeeld van Willem II, dat naast de Hofvijver en het Binnenhof in Den Haag staat.
Maar waar is het beeld zelf gebleven? Heeft een woedende menigte het eraf getrokken, zoals dat gebeurde met vele standbeelden van gevallen leiders, van Gaddafi tot Lenin. Hoe staat het er met onze maatschappij eigenlijk voor? Wat valt er in Nederland na de verkiezingen te verwachten?

ß

Installation at U.H.M. Steel 'Construction no.1' 2012

 

harold de bree

'Entrance B4' Installation in the streets of Amsterdam Zuid during ArtZuid. 2009

 

harold de bree

'M1 SS11 Bailey Bidge' Made for Manifesta7 Bolzano 2008

 

'The Collection'
Installation during the FUTURE OR RUIN exhibition at CHARLIE SMITH LONDON 2009

harold de bree

'TYP XVII'
made in the pond in front of The Gemeente museum The Hague 2005

 

Harold de Bree art